6.5.10

270 : bila semua sudah belajar tinggi2...siapa nak jadi kuli nih??

aku rasa keciwa sgt sekarang...
kilang aku ada 5 jawatan kosong utk operator mesin
tp smpi sekarang aku masih belum dptkan orang utk bekerja
Prod Manager dah mula bising2...
mana la aku nak cari orang ek..ingat senang ke macam cari kutu kat kepala..
eh..senang ke cari kutu?

budak2 skrg nak senang je,
tk nak kerja susah2..nak kerja kat tmpt2 ada penghawa sejuk
boleh pakai smart2...baru ler awek keliling pinggang
kilang aku panas............tk boleh pasang air-cond di kawasan pengeluaran

lagipun skrg dah ramai yang bijak pandai
siap dapat sampai 11A, 20A, 30A bila periksa..

abis sekarang siapa yang nak kerja kilang nih????
aku jugak yang susah
tak akan aku nak offer jawatan mesin operator pada mereka2 lulusan universitas..
atau offer pada warga myanmar, indonesia, filipino...atau mana2 warga asing lah
aku lebih suka ambik pekerja negara kita..
tapi tengok lah....hampesss
kalau setakat nak ambik warga asing tu...sekelip mata boleh cari
tapi kalau boleh aku nak elak kan 100 peratus..

adusss...tapi sekarang bagaimana????

8 comments:

[-suziey-] said...

hmmm mslh gk tu ye kak..advertise la sape nk keje..hehe

ezam said...

sure ade punye....luaskan skop kepada ibu2 pula.....

Rozita said...

suziey..ye lah skrg tengah advertise ler

ezam...mesin kat kilang ni kira besar & agak berat juga kerjanya, sesuai utk kaum lelaki sahaja.
yang ramai apply pun mmg kaum ibu..

mrs.ecam said...

hah try la bdk2 yg dr GIAT MARA ke...IKM ke...IKBN ke...dieorg lg mmg de sijil or diploma dlm bidang2 mesin ni...dl ms sye kt IKM kilang2 or opis2 shipbuilding nie yg dtg ke IKM carik bdk2 yg dh lps blajr tuk kje kt kilang or opis dieorg...try la insyaallah adenyer bdk laki yg sesuai n nk kje jg mesin 2...

Rozita said...

mrs ecam...bagus cadangan tu. tapi budak2 ni lebih cenderung kpd bahagian maintenance. tp yg ksong skrg mesin operator or operator pengeluaran, tk kan nak panggil yg ada diploma..dia org tk nak. mungkin tk setaraf ler

tasekM said...

sungguh, susah btol nk cari pekerja la nih...


.

tunbegia said...

bibik indon pun mahal kanns,

salamm,

Rozita said...

TM,

aku dah berjaya hire 5 org tu. Lega.

tB,
bibik tu mahal sbb kita yg beri muka pd mereka. kalu org kita, kenapa tk nak kasi mahal?