17.9.14

561 : 2015 PH Perak State


Public Holidays for the year 2015 will be as follows:-
(for PERAK only)

 

NEW YEAR’S DAY                                         1        JANUARY       THURSDAY
 

BIRTHDAY OF PROPHET                              3        JANUARY        SATURDAY
MUHAMMAD (SAW) 

THAIPUSAM                                                  3          FEBRUARY     TUESDAY


CHINESE NEW YEAR                                     19      FEBRUARY     THURSDAY
                                                                          20      FEBRUARY     FRIDAY 

WORKERS’ DAY                                            1         MAY                  FRIDAY 

WESAK DAY                                                  3          MAY                 SUNDAY 

BIRTHDAY OF HM THE YANG                       6        JUNE                SATURDAY
DIPERTUAN AGONG 

NUZUL AL-QURAN                                         4        JULY                 SATURDAY 

HARI RAYA PUASA *                                     17      JULY                 FRIDAY
                                                                        18       JULY                 SATURDAY 

MERDEKA  DAY                                            31       AUGUST           MONDAY 

MALAYSIA DAY                                             16      SEPTEMBER    WEDNESDAY 

HARI RAYA HAJI                                           24      SEPTEMBER    THURSDAY 

AWAL MUHARAM                                          14      OCTOBER        WEDNESDAY 

DEEPAVALI*                                                  10       NOVEMBER     TUESDAY 

BIRTHDAY OF SULTAN OF PERAK               27    NOVEMBER     FRIDAY
(FOR PERAK ONLY) 

BIRTHDAY OF PROPHET                              24      DECEMBER     THURSDAY
MUHAMMAD (SAW)       

CHRISTMAS DAY                                           25      DECEMBER     FRIDAY


############################
 
Aku menulis lagi di blog ini buat kesekian kali nya.  Pagi ni aku menyemak cuti-cuti tahun 2015. wow!! banyak juga..dalam tahun 2015 Negeri Perak ada 17 hari cuti umum atau Public Holiday. Itu belum lagi dicampur dengan cuti tahunan kita ye..kihkih...banyak kan..rehat tapi gaji jalan..itu yang bes?
 
Gunakanlah cuti yang diberikan ini sebaik mungkin. Untuk waktu-waktu kecemasan atau rancang lah percutian bersama keluarga. Ini semua adalah benefit atau kemudahan yang majikan berikan setiap tahun kepada pekerja-pekerjanya. So, kita sebagai pekerja ni, seharusnya menghargai sebaik mungkin akan apa kebaikkan yang kita dapat. Yang penting jangan di salah gunakan...
 
Tahun ini ada sedikit perubahan pada cuti di Negeri Perak ni..iaitu Cuti Sultan Perak, selalunya dalam bulan April tapi sekarang Perak dah bertukar Sultan, so tarikh yang baru adalah dalam bulan November.
 
Apa-apa pun Selamat bercuti..

15.9.14

560 : Double Wedsss


Ini cerita semalam..kenduri kendoro..bila musim cuti sekolah mula lah..musim mengawan..opcocotttt...musim orang kawen
 
semalam kami telah pergi ke satu majlis perkahwinan di Ulu Kinta, Perak..di dalam PGA..tempat askar..maksud aku kuarters askar.  Kat sini ada dabel weddingsss. nampak tak, pengantin 1 baju biru tua, pengantin 2 baju kunin.  Baju biru tu anak kepada salah seorang pegawai kat PGA dan yang baju kunin tu adik lelaki kepada pegawai PGA tu jugak...deme share share kenduri kendoro...
 


 ha..nampak kan..gambar 2 pengantinsss...
 
 kami ikut rombongan pengantin yang baju kunin tu. pengantin perempuan nya adalah jiran sekampung suami, dari Kota Bharu kelantan.  Tapi yg pengantin pompuan keje nurse kat KL. Mereka berjumpe dan bercinta kat sana la...Pengantin kunin lelaki tu orang perak..actually asal dari Batu Kurau Taiping..
 
yang ini ntah siapa...beria ria berdiri kat bunga manggar...hikhik..hero jesbon le kunun..layan je lah..
gambar aku sebiji pun xde sebab aku jadi kamerawoman...
 


12.9.14

559 : Selfie lagi

Ini cerita aku pada 9hb Sept yang lalu.  Kilang tempat aku kerja ni mengadakan pertandingan "Selfie".  Tapi mesti berkumpulan, minimum 2 orang.
 
Pada mulanya memang tak nak ambik bahagian pun, rasa macam tkde mood jer. Pertandingan ni merangkumi seluruh SEA (South East Asia). Ramai tu yang ambik bahagian.
 
Tapi akhir-akhirnya, selepas di suruh..digoda goda..dipaksa paksa..aku pun bersetuju la utk menyertai pertandingan ini..

hahahaha....lucu!

Finally,
!
!

!
!

ini ler gambar yang kami hantar..

 






     kena letak caption, oleh kerana gambar ni kami sedang memakai PPE, so ini yang kami tulis
                             "Take pride in Your Work, Perform Work Safely and Event Free!"
 
keputusan belum tahu lagi, tapi dah pasti tak akan ada kemenangan kalo gambo roper ini...hahahaha.  saje nak beri sokongan..menang kalah, itu belakang kira..betui dak cik kiah????

 (hahaha..dah tau keputusan, kami gagal nak dapat top 20)

4.9.14

558: Kopi Kuat ni bang!


Sesiapa yang beli atau baca Harian Metro harini mesti akan nampak berita ni.  Senarai kopi kuat yang diharamkan meminumnya.  Harap2 ambil perhatian ye.  Sebab saya rasa ramai kaum bapa atau lelaki yang suka beli atau minum kopi2 jenis ini.  Komen mereka, badan akan jadi segar atau tidak terasa penat bila meminum nya.  Terutamanya bagi mereka yang bekerja sebagai pemandu lori atau kerja2 yang sewaktu dengan nya. 
 


Bila nak membeli produk2 sebegini pastikan ada tanda KKM.  Kelulusan Kementerian Kesihatan. Lebih selamat dan terjamin.  Ini di antara nama-nama kopi atau produk yang terlibat.  Waspada ye!!



Gambar kurang jelas, sebab guna kamera cap ayam..hati-hati lah yer..jangan suka sangat minum kopi kuat nih..bersyukur la seadanya.  Kesihatan itu penting, namun ajal maut itu urusan tuhan.

3.9.14

557: Pengantin Merdeka!

Ahlan Wasahlan..dah lama tak ke udara..arini baru teringat nak sumbat cerita ni kat sini.  Peristiwa ini berlaku sama hari dgn kemerdekaan negara kita = tanggal 31hb Ogos 2014.
 
 
 
Ini ler gambar akad nikah anak sedara aku (yg perempuan). Comel je kan..mcm teringin je nak jd pengantin..hahahha pengantin malam..
 

Ini gambar selpie kami anak2 sedara + aku.  Tanpa disedari rupanya aku ketika ini dikelilingi oleh anak-anak dara. Auwww..hanya aku mama dara..sowang sowang kat situ..sah-sah kaki selfie aku ni kannn???

Ini gambar selfie kami beramai-ramai juga. Haa..yang ini bercampur aduk...ada dara, mama dara, teruna..papa tak teruna pun ada.  Yang belakang sekali duduk atas krusi tu..abang aku yang sulung.  Oleh kerana kami org peghok..nama manja nya "Yob" . dan yang sebelah tu..of cos lah isteri dia..yang kami panggil "Yong"
 
Gambar pengantin menuju ke majlis...dia org ni tak bersanding atas pelamin. Pakai cantik cmni terus ke meja santapan. Gambar xde le plakkk...masa santap

Ini sessi bergambar selepas majlis santap santapan.  Yang itu lah 'bonda' pengantin perempuan a.k.a kakak aku.  Kak Maria.  Yang lelaki itu..ialah satu-satunya anak lelaki kakak aku..dan juga abang kepada pengantin perempuan.  Salute nyahhhh.....dia yang mengakadkan adiknya haritu.  Kebetulan bapa dia orang dah meninggal dunia...datuk  pun udah meninggal juga..so, dia kena la jadi wali utk adiknya...syabas ..."Khairul"


 
gambar akad nikah ni adalah gambar pembuka dan penutup entri kali ini.  Yang ini gambar cium tangan tawww..
"ampun kan yayang ye bang"..hehehhe...dah ada buat dosa ke????kihkih..
 
 
(Nota kaki : Kenangan Indah kerana kami dapat berkumpul sekeluarga masa kenduri perkahwinan ini. Bukan senang nak dapat berkumpul adik beradik macam ni. Maklum ler..mak pak dah tkde.sekali sekala je dpt berjumpa....rasa sungguh syahdu!!)
 
Wassalam~