15.6.10

279 : keli oh keli!

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal


Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak



Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup


Sumber : email

Note : Aku selalu goreng ikan keli meletup???

9 comments:

Anonymous said...

salam...

sy silent reader blog ni....

sy confuse dengan gambar di page atas... semacam gambar pn memegang pisau... ermmm...

Rozita said...

Nony..thanks for your comment.
walaupun sy memegang pisau tetapi dlm keadaan tersenyum

sebagai tanda menghargai komen anda itu..sy sudah pun menukar gambar tersebut.

cleoputri said...

alamak...penat tu nak kene belek.
*baru je nak suka makan ikan keli.*

KELI OH KELI said...

jom ke blog ikan keli

Rozita said...

cleo...akak selalu masak kan utk anak2 n asben. akak tk makan..

keli oh keli...salam

julietchun said...

mujur aku tak makan, tak payah susah nak pikir :P pehhh,gambar atas sangat menggoda :P

Yunus Badawi said...

Emak Adam baru siap goreng ikan keli utk makan tghari ni. Anak2 aku suka makan ikan keli goreng.

Thanks for sharing the info.

Rozita said...

juliet..aku pun tk makan ikan keli, tp masakkan utk org rumah yg lain..how???

maaf..gambar itu tiada niat menggoda. hanya sekadar hiasan. ingatlah..aku sudah berstatus ' mak cik'..

YB..nyum..nyum..yg itu keli ok..halal..

tasekM said...

ooo... gitu. tq ta...