16.8.13

525 : Puasa 6 di bln Syawal

Salam Sejahtera adik, kakak, abang, pokcik, mokcik dan mereka mereka yang sewaktu dengannya..

hari ni dah hari ke-9 kita beraya, mesti ramai yg pi open hse sana, open hse sini..tak abis abis dgn agenda makan sampai kenyang kan? mujurlah Aidilfitri tu setahun sekali, kalau sebulan kali...i kenot imejin u olss!

tapi kan..rasanya ramai juga yang sedang berpuasa 6 di bulan syawal ni..bagus lah kan..banyak kebaikkan nya kita berpuasa ni..lagipun baru je lepas berpuasa Ramadhan..mood puasa tu masih lagi ada, elok sgt lah kalau kak ton kak ton semua berpuasa kan..eh..ckp orang, diri sendiri tak nak pose ke? kesian gak kat perut kita ni siang malam bekerja tanpa henti, maklum lah..raya kan..agenda makan everywhere...oopsss.

Puasa enam ni boleh dilakukan di sepanjang bulan Syawal..kalau tak larat berterusan boleh di buat berselang seli, tapi yang afdalnya buatlah berterusan mulai 2 Syawal hingga 7 Syawal..boleh ko bedah, puasa gitu??

Sy terjumpa satu hadis tentang puasa..sila baca hokey..

Puasa sebulan ramadhan sama seperti kita berpuasa 10 bulan manakala puasa 6 hari di bulan Syawal umpama kita berpuasa 2 bulan.  Maka bermakna (kamu) telah pun berpuasa selama setahun iaitu 12 bulan. -(Hadis Riwayat Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban)

ee..bes kan, mmg banyak pahala nya..so..tunggu apa lagi..jom puasa!!!

No comments: