3.3.11

396 : isteri ke2 vs pertama

isteri kedua???
orang indon..
ada anak 2 orang..

haruskah dia juga mendapat harta pusaka peninggalan arwah suaminya????
anak2 masik kecil...

isteri pertama...
mampus, kerat 14 pun dia tak nak share harta2 itu..

so, macam mana???

9 comments:

Aida Alias said...

kena bwk ke mahkamah kes mcm ni... sbb tu sekarang digalakkan buat pembahagian harta sementara masih hidup supaya tidak ada yg teraniaya. kalau harta byk, bermurah hati lah beri utk bantu menanggung nafkah anak. harta tak bwk mati.

julietchun said...

jgn salah ambil tindakan tambah lagi pada anak yatim.

Anonymous said...

hak anak2 n isteri2 tetap sama tak kira la dr pihak pertama atau kedua. lebih2 lagi si anak itu lelaki tetap nisbah 2:1 dr anak perempuan.. jgn termakan hak anak yatim sudah...ini cuma pendapat seposen je :)

Rozita said...

Aida..susah nak bawak ke mahkamah, sbb isteri kedua tkde dokumen kematian semua tu

juliet..
besar dosa nya makan harta anak yatim

Anony,
harta dunia semua org nak tamak kan..nape tk letak nama?

Aida Alias said...

kesian jga kalo camtu. surat nikah boleh juga dibawa kalau ada. boleh mtk surat dari lawyer utk minta surat kematian suami dr isteri pertama.

Rozita said...

masalahnya aida, aritu dia org kawen pun kat Siam.

Anonymous said...

kawin kat siam sendiri mau ingat la..... sape suruh cari masalah... byk kerja... pas nikah kat siam tu diorg ada daftar semula tak kat malaysia?...

sekiranya betul memang bernikah secara lari kat siam dan ada anak... ikut islam kedua2 anak layak mendapat pusaka... tapi.....

byk giler prosidur... tahan ke isteri yg cari masalah tu hadapi... selalunya akan let go jer....

Rozita said...

anony..
ye lah, itu risiko nya klu jd isteri no 2. klu boleh cuba lah elakkan, tp jodoh tu ketentuan tuhan jugak kan..
tp, pada sy, klu makan harta anak2 yatim...akan dpt balasan nya jugak. harta tk kemana, esok lusa kita pulak mati...masa tu, tk guna nak nyesal dah..
tepuk dada, tanya iman

DrSinga said...

er..
tak tau nak komen apa..
:)
.
tapi sebab dah singgah..
kena gak komen..
:)