23.3.10

249 : Bismillahirrahmanirrahim

BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM ......adalah sangat singkat namun kadangkala
sangat sulit untuk di ucapkan. Dalam hadis Rasullullah dikatakan:

Barang siapa yang membaca BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM sebanyak 21 kali
sebelum tidur maka:

1. Dia akan dihindari dari meninggal dalam keadaan terkejut/mendadak.
2. Dia akan dihindari dari meningg al/bahaya tenggelam.
3. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya kebakaran.
4. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya rompakan..


Alkisah ada seorang Isteri yang selalu membaca BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM
setiap kali melakukan sesuatu, dalam membuka, menutup dan mengunci
pintu/almari, menaruh dan mengambil barang/sesuatu, membuka dan memakai
pakaian, masuk dan keluar rumah, naik dan turun dari kenderaan, dll.

Pokoknya selalu membaca BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM pada saat akan
melakukan sebarang aktiviti.

Sehingga dengan kebiasaannya tersebut sang suami merasa kesal dan akhirnya
terlintas dibenaknya untuk menguji sang isterinya tersebut. Lalu suatu
ketika sang suami memberikan emas kepada isterinya dan mengatakan: "Wahai
isteriku, ini aku amanahkan emas kepadamu. Simpanlah baik-baik.."

Lalu sang isteripun menerimanya den gan mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dan membuka almari dengan mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dan menaruh emas tersebut dengan mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dan menutup/mengunci almari dengan mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM.

Setelah beberapa hari dan kebetulan si isteri tidak ada di rumah, maka sang
suami mengambil emas tersebut dari dalam almari dan membuangnya ke laut.
Lalu ia kembali ke rumah dan ketika isterinya pulang dia pun meminta kepada
isterinya untuk mengambilkan emas yang diamanahkan beberapa waktu lalu.

Lalu sang isteri pun masuk ke kamar dan dengan mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dia pun membuka pintu almari tempat ia
menyimpan emas tersebut..
Lalu mengambil emas yang saat itu dalam keadaan basah (air laut) lalu menyerahkannya kepada suaminya.

Melihat emas tersebut basah sa ng isteri pun menjadi bingung dan bertanya
kepada suaminya, lalu sang suami pun bersujud dan beristighfar dan setelah
itu menceritakan kejadian yang sebenarnya bahawa dia (suami) telah membuang
emas tersebut ke laut tanpa pengetahuan sang isteri dengan tujuan untuk
mengetahui manfaat dari BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM.

Dari cerita diatas maka kita dapat melihat kesaktian dari kalimat
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM selain dari itu masih banyak lagi manfaatnya
iaitu:

Kita disarankan untuk membaca BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM ketika kita akan
mengambil dan menaruh pakaian di gantungan, baik yang pakaian baru maupun
yang baru kita gunakan. Tujuannya adalah agar pakaian tersebut tidak
digunakan oleh makhluk lain (gol. Jin), ini dapat kita lihat apabila kita
menaruh pakaian maka ketika kita gunakan kadang terasa gatal dan tidak
nyaman.. Memang k ita biasa mengatakan bahawa itu adalah pengaruh lembab
ataupun sebagainya namun pada dasarnya pakaian tersebut telah digunakan
oleh makhluk lain dengan cara mereka.

Keutamaan kalimat BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM adalah lebih untuk kaum
wanita (pria juga) karena banyak juga dari golongan wanita yang tanpa disedari
olehnya sendiri (wanita tersebut) bahawa dia telah melakukan hubungan
fizikal dengan golongan jin. Mungkin terdengar tidak masuk akal namun ini
benar adanya. Oleh kerana itu kepada kaum wanita mulailah membiasakan diri
untuk membacanya.

Demikian sedikit penjelasan dan cerita mengenai keuntungan yang dapat kita
peroleh dari mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dalam melakukan
aktiviti
kita sehari-hari, semoga setelah membaca ini kita semua mulai dapat
membiasakan diri untuk mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dalam
melakukan a ktiviti kita sehari-hari.



13 comments:

Mak Su said...

bacaan yang kecil dan mudah, melambangkan ilmu Allah yang luas :)

subhanallah

[-suziey-] said...

kak..hati2 dgn email cenggini..kalau xde disertakan dgn dalil kebaikan dan hikmah bismillah ni elok jgn disebarkan..skarang ni mcm2 cara org nk pesongkan akidah umat Islam..tambahan bila dinyatakan jumlah sekian2 utk baca bismilah spya dpt syafaat sprti ternyata...lg bahaya..ianya bole terjatuh dlm bida'ah..hukum bida'ah adlh berdosa besar..rsnya xde lg dalil yg menyatakan jumlah2 bilangan perlu dibaca sesuatu ayat..setiap amalan yg tdk disertakan dgn dalil dan nas yg sah elokla kita hindari dikhuatiri kita tergolong dlm org yg menerima bida'ah..wallahualam..yg baik itu sntiasa dtg dr Allah s.w.t :)

mamai said...

sungguh besar rahmat tuhan itu

Rozita said...

mak su..yg simple ni lah kita selalu lupa nak amalkan

suziey, akak yakin ini bukan bidaah. sama mcm zikir amalan harian..ada yg kena baca 1000x dll.baca byk mana pun tkpe...apa lah nak pesongkan aqidah nya. semua nya dgn izin allah.
mcm zikir harian tu...inysa-allah tkde apa2.
mmg akak selalu amalkan pun tiap2 hari sebelum tidur bismilah ni 21x + ayatul kursi + ayat 3 qul...
akak anggap ianya amalan biasa..hanya allah yg maha mengetahui...

mamai...mmg besar rahmat allah. kita memohon dari nya...segala-galanya dgn izin nya jua..amin

LiNda said...

Setiap detik..
waktu ..
dan ketika..

sentiasa basah dibibir saya .

Rozita said...

LinDa..bagus sangat. mmg elok bibir kita ni sentiasa dibasahi dgn zikir2 kpd allah. jgn di basahi dgn lipstik aje..meahhahaha

Mr PenyuBiru said...

nice sharing.kekadang kita alpa.sesekali baca entri sebegini membawa kita ke jalan yg lurus semula. thanks

Rozita said...

PB..ye mmg betul..kita alpa

blueCITY® said...

bismillah..

tq for sharing
banyak info yg buat kita insaf..



ps:
tersilap komen lak kat n3 sebelum ni
heeeee

Rozita said...

blu..tkpe..
jnji komen :))

nahmy said...

semoga kita sentiasa memperolehi 'kemurahan-Nya' dan 'kasih-sayang-Nya'....

Yunus Badawi said...

Skrg ni ramai juga org yg mati dlm tidur mcm anak sepupu saya minggu lepas. Eloklah kita amalkan baca Bismillah sebelum tidur dan ketika nak buat aktiviti lain.

Taubat tak jadi buat jahat kalau dah baca bismillah.

Rozita said...

nahmy...sgt2 betul


YB..sama2 lah mengamalkan nya