2.12.09

199 : Daging merah korban

oleh kerana dlm peti sejuk aku tkde benda lain selain dari daging sahaja
almklum ler selepas hari raya korban kan..
berlambak ler pulak dpt daging free
ini menu aku semalam, daging merah
jarang sekali aku cerita pasal masakan dlm blog yang ini kan????
tk pe la..
korang layan je lah ek
.
.
Bahan2 utk hidang 2-3 orang
* daging di potong halus
* 1 bj bawang besar di mayang
* 2 bj cili merah di hiris atau boleh tukar kan dgn capsicum ijau, suka ati korang lah ek
* 1 cm halia
* 2 ulas bwg putih
* 2 sudu besar sos cili, sos tomato & sos tiram, klu suka lebih, boleh bubuh lebih skit
* garam secukup rasa
.
.
cara2nya:
~rebuskan daging tersebut dgn sedikit pewarna merah hingga lembut
~ tumiskan bawang besar, halia & bawang putih
~masukkan sos cili, tomato & sos tiram, taruk air secukupnya
~ kemudian masukkan daging rebus tadi
~ letak garam secukup rasa
~letak kan sedikit daun sup or daun bawang sbg hiasan
~ hidangkan
~ makan
.
.
cuba lah

6 comments:

[-suziey-] said...

waa mmg merah semacam nmpk daging tu..hehee

mamai said...

serius aku memang tak makan daging dari dulu lagi

Rozita said...

suziey,
daging tu sengaja di rebus dgn pewarna merah. jgn ingat benda lain ye :)

Mamai,
bagus juga tu, vegetarian ek?

MIMI ZUZU @ M1N4M1 said...

pedas tak? kalau pedas lagilah sedap. slurrp! aku lapar.

ikiqzana said...

bole cuba ni..

Rozita said...

mimi,
tk bape pedas, kaler je merah
sbb hanya guna sos tomato & sos cili, mana nak pedasnya

zana,
cuba lah. senang sgt, cepat di masak sedap di makan