22.8.10

308 : sahur

kali ini nak cerita pasal kebaikkan sahur pulak; mungkin ramai yang dah tahu..tapi sengaja...untuk mengimbas kembali...

Dalam riwayat; Nabi s.a.w mendorong kita untuk tidak meninggalkan sahur, Baginda bersabda

"Makan sahur adalah barakah, maka janganlah kalian meninggalkan nya
meskipun kalian hanya meneguk seteguk air"

sesungguh nya sahur itu amat penting ye.

dulu semasa zaman rumaja, masih tinggal sebumbung dengan mak...sahur memang konsisten, tak pernah tinggal. Mesti bangun punya, dalam masa cuti 'bendera jepun' pun terpaksa bangun jugak, sbb malu nak kasi tau mak yg kita ni tak puasa. sungguh rajin...
lepas tu, duduk di rumah bujang, emmm....sahur dah mula celam celum. kekadang makan je banyak-banyak sebelum masuk tidur sebab malas nak bangun sahur punya pasal. pada hal apa salahnya bangun, dengan seteguk air pun sudah mendapat barakah.
kemudian, berkahwin. mempunyai keluarga sendiri. bangun sahur kembali konsisten. sebab terpaksa menyediakan makan utk satu famili. keadaan yang sama, dlm tempoh cuti 'bendera jepun' pun kena bangun sebab kena masak untuk sahur. rajin nya....baru hidup lebih barokah :))
sahur korang camner?..

9 comments:

blueCITY® said...

salam,
yup, beza puasa org islam dengan bukan islam ialah sahur.

saya pun sama zaman dgn mak ayah dulu mesti bangun walau tak posa sebab malu heheh
sejak zaman belajar kerja dan kini jauh dari family saya masih juga menten bangun sahur. tak boleh tak bangun, terasa macam mak kejut2kan, alhamdulillah...

WaQheh said...

alhamdulillah sahur ku setakat hari ni tak ponteng lg huhuu...makan yg cukup berselera...

kakchik said...

kakchik dah 2 mlm dah bgun sahur. sedo2 daah kul 6.30. slalu makchik kejutkan.. tp dua mlm ni dia tido luo, so x tekejut le kakchik..
tau x sape itu makchik???? :)))

Rozita said...

blu..elok sgt ler tu.

waQheh...makan yg cukup berselera waktu sahur..itu dah kira baik tu. tak ler kepenatan di siang hari

KC...nape tak kunci jam. gua tau itu makchik. mcm mana cara dia kejutkan? anak2 dia masih kat dalam ke? :))

kakchik said...

slalunye kul 4 dia nak kuo. abih sume anak branak tido luo. deme tu x tau gi toilet.:))

Rozita said...

KC

tak tau gi toilet , kena beli pampers pulak ye
hahhahaha

nahmy said...

alhamdulillah...setakat ni masih 'flying colours'!!...esok2 pun mintak pd-Nya camtu gak

Ku Tak Sempurna said...

errr.. sahur biasanya di hujung2 waktu... lg 5 minit br terkocoh2 nak bgn

.
.

tu pu sbb ibu gegar pintu bilik mcm nak roboh

.
.
sempat minum air.. klu rajin, kunyah kurma... ok la tu ;D

Rozita said...

Nahmy...insya-allah

ku tak sempurna...sahur di hujung2 lagi tuhan suka...hahahha