18.9.09

160 : Nasihat

Ini lah nasihat pepatah lama cina
Seorang wanita tua cina mempunyai 2 bekas pasu air
yang digantung di setiap penjuru galah yang di bawanya
.
Salah satu pasu tersebut telah retak sedikit
sementara yang satu lagi elok dan
selalu dpt mengisi air dengan penuh
.
Pada akhir perjalanan yg jauh dari sungai ke rumahnya,
pasu retak tersebut hanya dpt sampai dgn
separuh penuh air sahaja
.
Keadaan ini berlaku setiap hari selama 2 tahun
Wanita tua itu hanya dpt membawa satu setengah air sahaja
.
semestinya pasu yg sempurna itu berasa sangat bangga
dgn pencapaianya atau dgn kesempurnaan nya
.
Disebalik nya pasu yg retak itu sgt malu dgn ketidaksempurnaannya,
dan berasa sgt sedih kerana
hanya mmpu membawa separuh air dprd sepatutnya
.
Setelah 2 thn berlalu dgn kepahitan & kegagalan,
pasu retak tersebut berbual dgn wanita tua itu di tepi sungai
.
"Aku rasa sgt malu dgn diriku,
kerana diriku yg retak menyebabkan air tertumpah
di sepanjang perjalanan ke rumah mu"
.
Wanita tua itu tersenyum,
"Sedarkah kamu akan bunga2 di bahagian laluan kamu
tetapi tidak di laluan pasu yg lagi satu"
.
"Itu kerana aku selalu menyedari kekurangan dirimu,
oleh itu, aku telah menyemai benih2 bunga di bhg laluan kamu.
Setiap hari apb kita pulang dr sungai, tanpa kamu sedari,
kau telah menyiram benih2 bunga itu
.
"Selama 2 tahun, aku berpeluang utk memetik bunga2 yg cantik ini
utk menghiasi meja"
.
"sekiranya kamu tidak menjadi dirimu sendiri,
mungkin tiada keindahan sebegini di rumah ini"
.
Setiap kita mempunyai kekurangan yg tersendiri
Tetapi, keretakan dan kekurangan kita itulah
yang menjadi perkongsian hidup kita
sgt menarik & bermenafaat
Kita perlu menerima setiap manusia
seadanya & melihat kebaikkan di dlm diri mereka
Semua manusia mempunyai pelbagai kekurangan....
Slmt Hari Raya
blog ini akan bercuti dari 19hb ~ 27hb Sep

14 comments:

mamai said...

ya aku suka ini best...jadilah diri kita setiap kekurangan pasti ada kelebihannya

prettyrain said...

amboi kak.
siap ada tarikh bcuti untuk blog.
hehe.

Selamat Hari Raya Kak.
Maaf zahir batin.

Smoga bahagia bersama keluarga tersayang.

fadzilah said...

lamanya blog bercuti...cuti thn ke?

tasikmerah said...

aku suka n3 nih...

selamat hari raya ta. maaf zahir batin.

:)

matahari said...

setiap kejadian ada hikmahnye kan? Selamat bercuti...!!

julietchun said...

terimalah diriku seadanya :D
slm aidilfitri

Hint PerihaL said...

Tidak lengkap. tapi sudah cukup sempurna..

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

slamat raya..

[-suziey-] said...

hmm mmg menarik kisah ni..btol tu..segala kekurangan dan kelebihan adlh kehendak Allah..segalanya terslit hikmah..
slemat hr raya:)

Rozita said...

salam semua..
terima kasih kerana sudi meninggalkan komen di sini

tak sempat nak balas satu persatu..
jika ada kelapangan
insya-allah

Bro_mie said...

ish nak la satu pasu yg pandai bercakap...nak la....

amboi pengumuman cuti mcm pgumuman raya....muhahaha...

Rozita said...

[bro] kalu ada pasu bercakap mcm ni...takut ramai yg cabut lari..

pengumuman cuti tu..
cam ayat skema je kan.. :P

Motivasi Kerja said...

Saya pernah membaca kisah ini di emel. Sebagai manusia sifat rendah diri akan ditonjolkan apabila melihat orang lain banyak kelebihan. Akhirnya diri sendiri semakin menutup setiap kelebihan yang ada dalam diri.

Rozita said...

[motivasi kerja] mmg benar pndpt anda itu