1.6.09

82 : cuba korang tengok




cuba korang tengok gamba tu...
aku rasa bebudak tu duk pegang anjing...
suka-suka main buat mcm kucing aje..
tak tau ler, kot2 dia orang superimpose itu gambau...
layan je lah...zassssss!

16 comments:

Masy said...

errrkkkkkkkkk~

INTAN said...

erkkkkkkkkkk....

julietchun said...

kelu seribu bahasa

Rozita said...

huhuhu...semua org speechless..

arryani said...

memacam dorang buat supaya kita dipandang rendah..Saya rasa tu bukan gmbr sebenar. Saya percaya pada gerak hati saya..

mawar merah said...

Salam singgah dan salam kenal,
Thanks 4 visiting my sites.
Hmmm...macam2 zaman sekarang kan, tak tau nak bezakan yang betul dari yang palsu, yang halal dari yang haram....dunia...dunia...

mugiwara said...

saya rasa tak salah pegang anjing tapi bersyarat.

kulit kita tak basah.
kulit anjing pun tak basah.

kalau ter-basah pun, hukumnya cuma najis mughalazah. bukan dosa besar.
belum lagi saya jumpa fatwa mengatakan berdosa pegang anjing.

cuma. tak elok lah. sebab kita tau dia najis, dan kita nak solat kena bersih. nanti takut takut kita was was atau terlepas pandang kita dah ber-najis.
dan. adab dan budaya kita tak menggalakkan/membenarkan perkara2 tu di buat.

pandangan saya yang tak seberapa sahaja~

paiseh said...

tengah amali bersuci tu guasyak..

Rozita said...

emmm macam2 komen ada ye!

rasanya gambar ni superimpose..lepas tengok 10x

aku lah arween said...

salam singgah

terkedu sy tgk gmbr tue

U-jin said...

yuhuu..baru balik dr kampung...terjejut den memula ingat kambing...wakaka...pastu tenguk bebetui..huh anjing...kui kui kui..kak mekasih vote...

[-suziey-] said...

kak zita.bg sy kan..mmg xsalah pegang anjing..sama gk mcm daging babi..kita bole mkn..kalu ikt bole mmg bole..tp kalu ikt hukum tu yg kita kena pham dgn mendalam..tp apepn..kita sbgai umat islam yg mengaku islam kan..tunjukkan la cth baik pd umat agama lain..xke dorang kompius nnti dgn bende2 camni..sbb dorang xtau mendlm pasal islam..rajin ke dorang nk mengkaji...??so kita sbgai nk memudahkn..ape yg dorang nk buktikan yek?

[-suziey-] said...

gamba ni btol..dorang student yg buat kajian ade kaitan gnn anjing something like tht la..cuma xbape elok dorang mcm bangga nk posign ngn anjing..mmg la xsalah..tp...lu pk la sdiri..

Rozita said...

oooo iye ke suziey...akak ingatkan gamba ni superimpose. tau2 je la, skrg ni, macam2 cara org nak memburukkan islam..

jika boleh, cuba elakkan lah perkara2 mcm ni..
lain lah kalau dlm darurat..tepuk dada tanya iman..

sama mcm org minum arak...skrg ni mana ada malu2 lagi..

pakndak said...

saya nak menjawab untuk saudara mugiwara, em, Imam Syafie rahimahuLLAH telah mengkaji bahawa setiap tapak tangan manusia 'basah'. klu tak yakin,cuba pegang apa saja mesti tgn kita akan mengeluarkan air walaupun tak basah seperti basuh tgn, tapi tapak tgn kita akan lembab.bermakna ada jugak air. jadi kita telah makruf bahawa hukum pegang anjing itu adalah najis yang berat. dosa atau tidak WaALLAHU a'lam. nak syarah lebih nanti org cakap membebel. jadi renung dan fikirkan sebab apa Allah S.W.T letakkn anjing sebagai najis mughalazah. igt sedara, suci lagi najis manusia dari bulu anjing. hehe

Rozita said...

pakndak~ thanks for de komen. mmg bernas,