1.9.10

314 : balik kampung

"bila tiba hari raya,
semua insan bergembira"....
sana sini pasang lagu raya ye...


kali ni nak cerita pasal balik kampung pulak. kata orang bila tiba Hari Raya kalau tak balik kampung..tak besh arrrr...tetapi bagi mereka2 yg tiada kampung, macam mana pulak?


Beraya di kota pun tak kurang juga meriahnya, sana sini ada open house. boleh pergi open house rumah Perdana Menteri..dll. Cuma kata orang, KL akan jadi sunyi sepi bila tiba Hari Raya sbb majoriti pnduduk nya sudah pulang ke kampung. kalau ada pun, kebanyakkan nya yang tinggal hanya lah pendatang2 asing..yg cari rezeki di negara kita ini.


Tahun ini...di Hari Raya yang pertama aku akan balik ke kpg halaman ku. sbb udah 2 tahun aku beraya di rumah mertua. Meskipun mak pak aku sudah tiada, tetapi kubur mereka masih ada dan perlu aku ziarah..terutamanya di musim2 Raya begini..

Hari raya kedua baru aku bertolak ke rumah MIL. Jauh pulak tu..nun di Kelate...

Ada ke yang bergaduh suami isteri pasal nak balik kpg bila tiba Hari Raya mcm ni ?....
Bawa berbincang...

9 comments:

julietchun said...

tetibe aku rasa mcm pendatang asing pulak sebab beraya kat kl, err,,nak carik kg lah :P

Rozita said...

juliet..ampunnnnnnnn..bukan itu niat & maksud ku...

Yunus Badawi said...

Ramai juga org yg dah jadikan KL ni kampung sbb emak bapak mereka dah duduk sini. Datuk nenek kat kampung dah tiada. Ada jiran2 saya yg anak cucu akan balik ke sini bila nak raya.

Meriah juga raya kat KL ni. Tak percaya cubalah sekali.

Yunus Badawi said...

tumpang lalu: Juliet
raya ni jgn lupa datang rumah aku. InsyaAllah first raya kita org sambut di sini. Kalau ko nak ajak kts, silakan lah.

fadzilah said...

insyaAllah xde gaduh2 nak blik kg..sbb umah mentua dekat je..hahaha

LiNda said...

Selalu Raya Haji kat KL .
Raya Aidilfitri tak pernah lagi .

fuh, time tuh KL memang lennggang ..

Rozita said...

YB..ye ke? sy kena raya kat KL ler tahun depan :)

Lah...ko dua-dua dekat


LiNDa..ye..akak pun Raya haji tk blk kpg. cuti sekejap

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

gembiranya mak bila anak balik

Rozita said...

brutal...sudah tentu
tp sy anak yatim piatu...