5.12.10

368 : jalan ke KK

jalan jalan ke KK..kuala kangsar aje..bukan kota kinabalu..meahhaaa
hari ni hari ahad, cuaca mendung...tapi hujan tak jadi. kain basuhan semua tak kering, lembab, sejuk aje.
Minggu ni aku memilih destinasi Kuala Kangsar, jalan-jalan sambil cari makan. Niat sebenarnya nak cari sejenis minyak angin, Minyak cap teko...tkde di Ipoh ni & biasa dibeli di KK. Tapi sayang nya sudah tkde stok sekarang. Minyak ni minyak angin biasa..tapi sangat sesuai utk keluarga kami..start dari mak saya..hingga lah ke anak-anak saya..



KK mmg sinonim dengan laksa. Di pekan KK kita akan nampak di sana sini gerai menjual laksa. Ini le semangkuk laksa yg jadi habuan aku cuma RM1.80 semangkuk

Amira..kusut-masai..rambut terkena angin. Kami lepak di tepi Sg. KK yang sungguh berangin ketika itu

sempat juga bergambar di tepi Sg. Kuala Kangsar. Air sungai sungguh banyak..mungkin sebab musim hujan. huh...ngeri rasanya..sbb aku tak pandai berenang..fobia bila tengok air dalam2 mcm ni...keruh pulak tu.


setiap hari minggu ada Pasar Sehari di tengah pekan KK. ini gerai tdg...biasa ler org pompuan...tak sah kalau tak singgah ke gerai tdg, tapi aku tak beli pun, tkde yang berkenan...lagipun minggu lepas baru aje memborong tdg dari Ariani..tak kan minggu ni nak beli lagi..tauke laksa pun buleh bankrap..klu hari2 asyik beli tudung aje..heheeh




ini pulak gerai yang menjual pop corn. RM1.00 sepeket. tertarik bila tengok pop corn warna hijau. biasa aku tengok pink and kuning saje..kali ini ada plak kaler ijau....rasanya sama je..

kami stop di gerai laksa ni utk membeli sebungkus laksa lagi utk di bawa pulang...nak makan waktu petang pulak. aku ni boleh tahan juga gila kan laksa ni...aku beli sepeket RM5,00 shj. Cukup ler kami makan anak beranak.

ini pulak cendol. simple tapi sedap, sungguh manis..puas minum

sempat juga berposing di tepi sungai KK. tak enterprame..tak sah kan...


Mira bertungkus lumus makan laksa..sebabnya takde garpu. Mira bising.."mana boleh makan dengan sudu aje"..katanya. Tapi, akhirnya abis juga..hhaaah


last, enterprame sambil makan laksa & cendol..
setengah hari di bandar di raja Kuala Kangsar







11 comments:

mimizuzuhaha said...

kk? kuala kangsar? ceh awal2 sudah kene tipu. ingatkan kota kinabalu.

wargh laksa sedapnya. murah gile. nape tak tapau utk aku kak?

Rozita said...

ko jauh la mimi...smpi nnti basi laksa tu

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
gua lapo kak

Rozita said...

w'salam..
meh ler makan laksa
ada lagi kt umah ni

LiNda said...

Bab enterframe tuh yang mahal ..

Dulu saya duk Ipoh-Jelapang . Selalu gak ke Kuala Kangsar .. Beli laksa and apam yg jual kat motor, pastu makan berhadap sungai Kuala Kangsar .

Pastu nak perabihkan duit , gi seberang borong Labu sayong .

mamai said...

bestnya dapat jalan-jalan ngan famali....sedih saya thaun nie tak dapat bawa anak dan isteri berjalan pasal isteri dalam pantang

Rozita said...

LinDa..
ko bab perabihkan duit mmg pandai ye
wakakakak

mamai..
tak perlu sedih. tambah anak..tu rezeki..bawa bahagia tu..

WaQheh said...

wahh laksa KK...tingat masa dok ipoh dolu2..lori pikap jual laksa kot lorong2 taman cempaka huhuu..

DrSam said...

salam singgah. makanan wajib kalau singgah KK ialah cendol hj Mustafa dan laksa (makan tengahari ikan tegalan bakar cicah air asam)

gadisBunga said...

kubayangkan kota kinabalu...rupa2nya kuala kangsar? huh!

lama dah tak pi kole kangso...lepas baca entri ni kene pegi la jawabnye!

Rozita said...

WaQheh..ko pernah duk Ipoh ke? kat padang polo tu smpi skrg byk pikap jual laksa tau..bes bes punya

DrSAm..ye, betul. biasa dtg KK ke?

gB
hahaha..tifah tertipu ye.
mai ler dtg KK