22.10.09

178 : meniaga

tadi tengahari
waktu makan
aku duk sembang2 ngan sorang kawan
sama se pejabat
dia ni 'ibu tunggal' ye..
ada 3 org anak
.
.
dia bercadang nak berenti keje
nak cuba berniaga
kata nya nak bukak restoran
.
.
aku kata lah kat dia
"dlm keadaan skrg, mcm tak sesuai nak mulakan perniagaan, memandangkan
dah terlalu ramai org meniaga..
tambahan pulak terus nak bukak restoran
perlukan modal yg agak besar juga..
aku takut meniaga setengah jalan...
pas tu tutup...modal lesap ntah ke mana
sayang je duit tu"
.
.
dia tak setuju
kata nya
" belum cuba, belum tahu.
selagi kita tak betul2 cuba..kita tak akan dpt tahu hasilnya..
untung sabut timbul, untung batu tenggelam"
.
.
betul jugak kan..
aku ni selalu fikir negative
korang jgn lah ikut kepala otak akak ni ye...
.
.
agak2nya klu akak benti keje
pastu meniaga....bukak restoran..
boleh laris tak? hahahahha
sendiri nak makan pun tk bape lalu
kah kih koh...
....
halllo..deiii.......mee goreng satu..
kopi satu..kurang manis punya..

11 comments:

mamai said...

di mana ada usaha disitu ada kejayaan..

Mak Su said...

semoga usaha kakak tu berjaya

blueCITY said...

salam...

moral op the story:

1. jangan putus asa, betul betul betul

2. yup, kena kurang2kan fikir -ve. hehehheh..

tapi kita nih, mmg fikir -ve dulu kan, ekekek..
dah jenuh2 baru nak fikir +ve semula. huwaaaaaa..

tq nasihat buatku di n3 gossip,
huahuahuah

julietchun said...

kena kuat utk lalui semua dugaan dlm berniaga sbb bkn semua org buleh tahan.

♣haNie♣ said...

tp kan kak...dia patut jgn berhenti kerje dl..
cube dl..kl blh jln..rezeki dia la kn..
kl lingkup? sapo yg susah...
mereka dan keluarga mereka jgk..
hahahahha~~

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

huh..wa kalo bab bikin meniaga ni..uhh...wa mau jual ayam!

fadzilah said...

cu bukak bisnes jual tudung bawal je la...:))

arryani said...

dlm bnyk2 bisness, meniaga kedai mkn ni, antara yg memenatkan la...

tp, kalo kita masak sedap, org akan sntiasa cari walo kt mana kita pegi

kalo akak yg bukak, kitaworang support gak la...takkan nk biar akak makan sorang plak...ngeh3X

matahari said...

kalau nak tau masakan akak sesuai ke tak utk dibuat niaga...apakata panggil kitaorg utk 'testdrive' dulu masakan tu kat rumah akak...hihii..

Rozita said...

[mamai] betul sesangat

[mak su] ye lah sama2 kita doakan yg terbaik buat kakak itewww

[blue] ada kalanya berfikir -ve baik jugak. supaya kita boleh beringat2 atau berhati-hati dlm apa jua.

[juliet] ye, sabor mmg kena byk. dugaan org meniaga sure ada kan?

Rozita said...

[hanie] dia nak tumpukan sepenuh masa pd perniagaan. keje di pjbt udah sehari suntuk, klu semua nak diupahkan, tak berbaloi pulak

[pentoi] ko nak meniaga ayam jantan ke ayam betina :) ?

[Lah] cu mmg suka meniaga tu..campur plak dgn tdg ariani atau hajaba hahaha

[Yan] ha ha ha bior ler akk makan sorang masakan ku itewww

[matahari] mai ler dtg testdrive masakan akak. menu hari ini, telur goreng amerika + kicap hehehehe