12.8.09

136 : makna

smlm aku baca satu buku
banyak perkataan di dalam nya yang aku tak berapa nak faham
di antaranya

mahabbah
muraqabah
zauq

aku saje malas nak mengugel..
aku tau, ramai pembaca blog nih yang pandai2 belaka
cuba korang tolong terangkan xplain...jika korang tau..
jgn marah ek..

14 comments:

en_me said...

Muraqabah – iaitu mengekalkan pengetahuan hamba dengan Allah SWT

Mahabbah – iaitu cenderung hati kepada mendapat keelokkan

zauq (rasa pengalaman batin), pengalaman dan perkembangan batin

wallahualam.. salamm akak zita tewww
don malas malas one uoolsss

♣haNie♣ said...

mahabbah - kasih sayang

muraqabah - pemerhatian

zauq - rasa


wallahualam.. :)

hidet said...

maksud nye :

(sila rujuk komen di atas ↑)

hehehe

Rozita said...

[en_me] mcm susah nak dimengertikan

[hanie] thnaks. nnti akk bandingkan dgn pndpt2 yg lain.

[hidet] jwp ko paling akk suker..

julietchun said...

aku pun susah nak mengerti.

messyremo said...

saya baru nk explen..

tapi dah ramai org explen..haha

Rozita said...

[juliet] akk pun masih dlm kesamaran

[messy] alasan mu di terima sbb logik

INTAN said...

mahabbah - kasih sayang
muraqabah- amalan dan ingatan semata2 kpd allah
zauq - x pasti

fathuri said...

Assalamualaikum.

Makna2 yang di beri di atas tu, sudah betul, dan kalau mahu lebih faham lagi, elok disertakan sekali ayat penuhnya.

psss : Kedudukan saf perempuan pada gambar di bawah ini kurang afdal. Sebaiknya lebih ke kiri imam. (sekadar berkongsi info; kalau silap mohon betulkan)

Terima kasih kerana singgah di blog saya...

mugiwara said...

tinggi sangat ilmu ni...
langsung tak pernah dengar.
erm...
sy masih tunggu komen2 lain~
hihihi~

Rozita said...

[INTAN] betul la tu kot

[fathuri] ye.

[mugiwara] akk jua begitu
penin nak habiskan buku tu
penuh dgn bahse yg sedemikian

Bro_mie said...

jumpa kat mana istilah tu? nak kene rujuk ayat dulu, semua komen kat atas tu makna dia tapi nak pilih yang paling tepat, bagi bro lak:

mahabbah = rasa cinta menyintai
murooqobah = orang yang lebih diberi perhatian
zouq = berkaitan dengan rasa yang mendalam

sekadar mencari kelainan dalam komentar....hihihi...

Yunus Badawi said...

Aku masih kurang waras jadi tak boleh nak fikir yg berat2 ni hehehe

Rozita said...

terima kasih semua di atas komen2
yang sangat membantu

komen di tutup utk ntri ini