5.8.09

130 : sila komen

Kenapa anak2 sekarang biadap ?

* kerana pengaruh media massa
.
* salah didikan
.
* pengaruh persekitaran atau rakan sebaya
.
* kurang perhatian

atau adakah lagi sebab2 lain? apa pndpt korang....jom share..komen ek!

21 comments:

en_me said...

hi akak zita itteww.. salamm dr me dikejauhannns

arryani said...

Kesemua yg di atas termasuk..

makanan yg kita bgi kat dorang2 hari2...

Pastikan 'halal dan bersih'....

Rozita said...

hi..encik Me..salam dr jauh jugak

arryani = komen yang cukup bagus..

Hint PerihaL said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Hint PerihaL said...

makan..betul3..klu duit OT tipu..bg anak makan..mmg hati jd gelap..

Nurhayati said...

1. pengaruh media massa mmg paling kuat.. anak skarang celik2 je dah kenal tv.. nak plak skang ni, jenis2 cite cam tak tapis, even citer katun pun kasar cara percakapan ngan mak pak.

2. salah didikan ni plak makpak kena pikir la sendiri mana terbaik. kita sendiri kena jadikan contoh terbaik.

3. pengaruh persekitaran dan rakan sebaya yang ni pun risau, takut salah pilih kawan. tapi kalau bole kita cuba jadikan anak kita ni sebagai kawan jua kan

4. majoriti parent skang keje, mmg ada sket kurang perhatian time weekdays..sbb tu weekend jadikan family day. nak plak bila usia meningkat remaja, lagi la kena bykkan perhatian diberikan kan kan

tapikan bila pikir2 masa mendatang ni, risau sangat.. nak besarkan anak ni bukannye senang. byk cabaran.. moga2 kita tabah mengharungi dugaan ni. insyaAllah

Rozita said...

hint = akak tak pernah buat OT
kat ofis ni, klu keje lebih masa pun, kira charity aje la :P

Yati = thanks. komen yang cukup berguna, i like

mugiwara said...

manusia kan kompleks.

saya rasa semua faktor tu ada.
cuma berkesan pada orang orang tertentu.
maksudnya. bukan semua orang akan terkesan dengan faktor yang sama.
seperti pokok. bukan semua pokok dijangkiti penyakit disebabkan ulat/persekitaran yang sama. juga bukan semua pokok perlukan baja yang sama atau air yang sama banyak.

kaktus mati kalau banyak air. teratai tak hidup kalau bukan atas air.

Rozita said...

mugi = mmg betul komen awak tu. tkde benda yg sama kat ateh dunia nih. jari kita pun tak sama panjang kan..itu lah tanda nya kekuasaan tuhan. tapi, kita bercakap yang majoriti..
tu sbb sy ajak share pendpt..

hidet said...

ibu bapak kurang kasi didikan kot..
ibubapa zaman skrg sibuk kat luar mencari duit

Rozita said...

betul jugak tu hidet, mak pak skrg pandai cari duit, pas tu tk berapa ingat akan halal & haram nya..
sama2 lah kita muhasabah diri :P

Bro_mie said...

sangat setuju dgn faktor2 di atas....

mugiwara said...

tiba2 terfikir...

munken juga corak pemikiran.

cara anak2 sekarang berfikir dh ber-evolusi
munken media tak salah tp cara mereka bfikir ttg pnggunaan media yg salah.
munken didikan tak salah tp konsep silap difahami.
munken persekitaran tak salah tp cara mengadaptasi diri terhadp persekitaran yg memaksa.
munken perhatian tak kurang tp mereka masih fikir perkara lain.

er...apa yg sy fikir ni?
dh jauh perginye~
hihi...

Rozita said...

thanks Bro~

mugi = mcm ni lah cara anak2 skrg berfikir. diri sendiri pun tk berapa nak paham hahahha

jajazuzu said...

mebi...


pengaruh media massa + kurang perhatian.

julietchun said...

semua faktor yg tertulis.dan peranan makbapak sangat penting utk menetukan halatuju anak2 dewasa nanti. Tak buleh nak harapkan guru2 saja.

Rozita said...

jaja = betul la tu

juliet = ye, anak2 skrg bukan mcm dolu2..dunia nya dah berubah

INTAN said...

sy jugak setuju dgn semua komen yg d beri

[-suziey-] said...

kak zita..sume yg di ats..aci x jwpn ni..ekekL:D tp btol la kak...tp mostly persekitaran n rakan sebaya,.

Rozita said...

[intan] mcm2 komen daaa...bes

[suziey] okeh

pakndak said...

kurangnya ilmu agama