7.8.09

133 : buah

korang pernah tak tengok buah apa ni?

.

.

ini ler buah keluak atau buah kepayang

boleh digunakan dlm masakan, terutamanya masakan org Indon

Boleh juga di buat ubat

Ekstrak daun dan kulit pokok boleh membunuh cacing parasit

.

tetapi

biji nya beracun

oleh itu kena berhati-hati jika menggunakan buah ini di dlm masakan

jika tidak disediakan dgn betul dan baik, boleh membawa maut kpd yg memakan isi biji kepayang ini

ianya hanya boleh dijadikan makanan setelah racun nya dikeluarkan dr biji atau daun dgn cara yang betul

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ini baru pertama kali aku kenal buah ini

buah yang lain aku kenal la..

sumber aku dpt dr majalah sedap

16 comments:

messyremo said...

o0oo..pnh tgk buah ni..

kat tv..dokumentari ape ntah..

Aida Alias said...

tak pernah tgk.. bijinya beracun ye.. bahayanya.. lebih baik tkyah masak langsung.. ngeri je

hidet said...

tengok2 gambor, baca2 4,5 kali, pusing2 sana pusing sini, aaaa..tak kenal lah buah ni..

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

tak penah aku tgk buah tu....

Nurhayati said...

first time tau buah keluak ni..
bagusnye la kan leh bunuh cacing parasit.. tapi ngeri la plak ianya beracun.. kot salah buat ilang nyawa la plak..

thanks for the info ;)

tasikmerah said...

macam buah pinang pun ada ye ta?

:)

U-jin said...

buah berangan ker...hehe...bukan ek..
kak cantik layout..lama x jengah..

Rozita said...

[remo] ye ke?

[Aida] akk pn baru tengok

[hidet] baca & tengok je, sape suruh ko pusing2 :)

Rozita said...

[pentoi] sama lah kita

[yati] you're welcome

[TM] baru nmpak ko kat blog aku

Rozita said...

[ujin] buah keluak ler. baru tuko layout, friday lepas

Bro_mie said...

ooo....patut pun ada istilah mabuk kepayan.....gitu citernya.....

Rozita said...

hi bro, jgn mabuk kepayang ye
nnti kepala tu melayang :P

[-suziey-] said...

buah keluak ke geduak?:D mcm buah berangan jek..

Rozita said...

[suziey] mungkin juga dikenali dgn geduak. aku tatau wooo

Mak Su said...

peliknyer ghopanyer

Rozita said...

[mak su] mungkin cara gambar tu di ambil