29.4.09

46 : dulu & sekarang

sekolah dulu-dulu

* pergi sekolah jln kaki, klu dpt nombor satu dlm kelas, baru mak pak adiahkan basikal
* pukul 5.30 pagi sudah bangun, pukul 6.59 sudah tercegat depan pintu sekolah
* wang poket 50 sen sudah di kira banyak..kalu dpt RM5 seminggu sudah rasa anak org kaya-
raya
* kasut paling glamor masa tu : Fung keong, Bata, pallas jazz
* tak buat kerja rumah mesti cikgu marah, didenda kena berdiri luar kelas, junjung buku. kalu
kena marah atau denda langsung tak berani nak beritahu pada mak pak
* tak bawa baju PJ kena berdiri atas kerusi, kali kedua berdiri atas meja
* guru-guru dahulu mmg garang, tapi hatinya baik. sekali cikgu marah atau herdik, pasti ingat
smpi bila2 dan tak berani nak buat lagi kesalahan yg sama

sekolah sekarang

# di hantar oleh ibubapa, atau pelajar2 lelaki akan naik motosikal sendiri, kalu tidak pun kereta
kancil pandu sendiri
# tiba sekolah lagi satu minit loceng nak berbunyi
# wang saku paling kurang RM10 seminggu. alasan nya semua brg naik, sepinggan nasi kat
kantin pun mencecah RM5
# pelbagai jenama kasut di pasaran, pilih aje style mana di mahukan, lebih hebat kualitinya,
lebih hebat lagi harganya
# guru-guru perlu di hantar berkursus utk menangani masalah remaja yang tidak boleh
dilentur/ditegur.

Nakal zaman dahulu, cikgu mengajar di depan, anak murid di belakang main campak2 kertas, tulis nota...
Nakal zaman sekarang, cikgu mengajar di depan, anak murid main2 hantar SMS di belakang, melalui henfon dalam mode silence!

Cuba fikir-fikirkan...

11 comments:

mugiwara said...

dulu banje 5kupang je....tu pun kena 'paw'~

sampai awal pagi..tido kt kantin...atau curi masuk kelas...

tak bawak baju pj kena kutip sampah~

cikgu masa dulu mmg baik walaupun garang~

terima kasih cikgu~

nazz said...

aku dulu pegi sekolah bawak bekal pastu makan bawah pokok.. cam piknik.. sian tol aku nih..

INTAN said...

lupa le dulu g sekolah bwk berapa kupang...hehehe....jenuh refresh tp ttp x hingat..hehe

Aida Alias said...

sy bawak 20sen.. nak dpt duit 20sen tetiap weekend wajib tlg atuk gi pungut getah.. kalo tk tlg.. dpt 10sen je hiihi.. time nak sambung ke sek agama mkn bekal nasi dn telur dadar hari2.. tidak pernah bertukar menu sehingga darjah 4

manje said...

lagi bagus zaman sekolah dulu2... hiks teringat ar pulak; mak bagi duit cuma 20 sen aje. 1o sen beli air, 10 beli mi goreng... huhu skrg 2o sen cume dpt gula2 sebiji huhu

fizan *sew addict!* said...

rata2 zaman sekolah waktu kite dulu bawak duit 20sen je..lebih sikit sekupang kira mewah bebenor..macam korang gak la, 10sen beli air..10sen beli kuih..nak mintak duit sekupang kat abah pun tak berani...kalau nak pegi mana2 rombongan ke, camping ke..tunjuk surat dari cikgu baru berani..tu pun tak lepas gak..orang susah kan....

prettyrain said...

dulu kat sekolah, kalau tak buat keja sekolah, kena cubit kt perut.
skrg ni, sentuh sket, dh report polis.
adeh....

en_me said...

lain dulu lain sekang.. kanns

U-jin said...

jauh bezanye kak...bdk skrg manja lebih..

Rozita said...

boleh di katakan apa yang korang komen tu hampir sama.
akak dulu pun rasanya bawak sekupang aje pi sekolah.
tp akak tak bawa bekal. pada yg bawak bekal ke sekolah tiap2 hari tu kira boleh salute ler jugak..rajin mak korang masak..

jajazuzu said...

hihkhhkhihkih...kita dulu skolah rendah bwak 30sen je. kalo skolah mngah dpt la singgit stangah, xpun 2 ringgit

cikgu dulu mmg grang. x buat keja kena cubit. exam failed, kena rotan.