7.5.09

56 : oh ibu!

Orang kata aku lahir dari perut mak..
(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku......mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....Mak

Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati....mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak

Bila merajuk, yang memujukku cuma.....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak

Aku selalu teringatkan ....mak
Bila sedih, aku mesti talipon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.... .mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak

Bila buat hal, yang marah aku dulu.....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku. ...mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak

Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....
Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu.....aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:
Tapi kalau mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya...... .
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya......
dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

10 comments:

julietchun said...

Yg akhir sekali tu patut diambik perhatian, solat jenazah utk ibu.

jajazuzu said...

akak ni...

buat orang rasa nak nangis je la

en_me said...

kasih ibu membawa kesyurga..
kasih bapa takdok tolok bandingnya.. kannns

Rozita said...

ye semua...ibu & bapa, kedua-duanya sama penting..hargai lah mereka..

Mak Su said...

mmg perempuan byk keistimewaannya

kakyong said...

selamat hari Ibu

mugiwara said...

bila hari ibu, sama bulan dengan hari jadi emak.
tapi tak sambut pun. tak ada ucapan pun. cuma mak masak makanan lebih istimewa dari biasa.
mak yang masak. bukan kami.
huhuu...

ibu~
ibu~
engkau lah..
ratu hatiku....


isk..isk..
kena buat entri khas.
dedikasi untuk mak ni....

Rozita said...

mugiwara...hargai lah ibu..sesungguh nya tiada dua, tiada tiga..hanya seorang..oopppsss kalu ada ibu tiri..no komen lah..ha ha ha

salam kak yong...slmt hari ibu juga

Aida Alias said...

tak ramai yg sanggup jadi pendamping ibu/bapa ketika mereka sedang sakit.. tp ibu bapa sentiasa menjadi peneman kita dalam apa jua keadaan..

Rozita said...

aida..insya-allah, cuba lah kita berbuat yg terbaik utk ibu.